En De

Indepartarea leziunilor benigne ale pielii

La nivelul pielii se pot întâlni diverse formaţiuni tumorale, în general benigne, cum ar fi nevi epidermali (aluniţe), keratoze seboreice (degenerescenţe cutanate datorate vârstei), keratoze actinice (piele agresionată mult timp de soare), lentigo solar (pete maronii pe faţă, mâini, natebraţe), papiloame (formaţiuni filiforme consecutiv infecţiei cu virus papiloma), fibroame, acrocordoane (tumorete benigne ale ţesutului conjunctiv care apar la nivelul pliurilor cutanate în special, cum ar fi pleoape, gât, axilar, submamar, inghinal), veruci plane sau veruci vulgare (infecţii cutanate cu virus papiloma), mici chisturi cutanate de diverse tipuri (milium, hiperplezie sebacee, hidradenoame, siringoame, chiste epidermice), cloasma, hiperpigmentatii.

Se foloseşte pentru îndepărtarea leziunilor cutanate laserul Er-YAG (Erbium in yttrium-aluminum-garnet) care emite cu lungimea de undă de 2940 nm.

Ele se pot trata cu ajutorului fasciculului laser dacă sunt benigne (nu există suspiciunea de malignitate).

Orice leziune cutanată care este suspectă se va biopsia.

Înaintea deciziei de a aplica o procedură ablativă (de îndepărtare ) cu laser este necesar un consult dermatologic şi eventual o dermatoscopie, întrebări despre medicaţia proprie a pacientului (atât locală cât şi generală) care ar putea produce fotosensibilizare, se va discuta despre planurile lui următoare (vacanţe, întâlniri, etc.), se va explica posibilitatea existenţei mai multor şedinţe de tratament laser în funcţie de natura leziunii.

Nu este necesară o terapie specială pre-tratament laser, cu excepţia zonelor perinazale şi peribucale, unde se administrează anterior iniţierii tratamentului laser o terapie cu medicamente antivirale pentru a preveni o recidivă a infecţiei cu virusul herpetic din aceste regiuni cutaneo-mucoase.

Orice zonă acoperită de păr va fi epilată înauntea intervenţiei programate (doar cu lama sau creme epilatoare), lungimea părului trebuie să fie de maxim 1-2 mm.

Este obligatorie protecţia ochilor tuturor persoanelor din încăpere pe perioada intervenţiei cu ajutorul unor ochelari speciali.

Se practică dezinfecţia regiunii care urmează a fi tratată cu antiseptice obişnuite, se şterge cu o compresă sterilă uscată.

Anestezia se aplică în funcţie de mărimea şi localizarea leziunii, se ia în considerare şi pragul individual al pacientului de percepţie a durerii. Se poate face cu creme cu substanţe anestezice sau prin infiltrarea pielii cu substanţe anestezice. Deasemenea se pot folosi aplicaţii cu cuburi de gheaţă pentru intervenţii mai puţin dureroase.

Se trece apoi la îndepărtarea leziunii folosind parametri laser adecvaţi fiecărui tip de leziune cutanată şi regiune cutanată afectată, cu variaţii de la individ la individ.

După intervenţie se poate aplica gheaţă timp de 5 -10 minute pentru a ameliora disconfortul şi a reduce edemul postoperator, se aplică un unguent cu antibiotic şi se pot administra analgezice minore (Algocalmin, Ibuprofen etc) pentru câteva zile şi în cazuri deosebite chiar antibiotice pe cale orală pentru prevenţia infecţiilor cutanate.

Este necesar a se şti că în urma terapiei laser apar reacţii adverse minime şi trecătoare, cum ar fi uşoară roşeaţă şi umflătură locală pentru câteva zile, posibile infecţii locale, hipopigmentare sau hiperpigmentare uşoară ce pot persista în general între 3 şi 6 luni după intervenţie. Machiajul poate fi aplicat pe zona tratată atât timp cât nu a fost lezat epidermul (nu se produc mici ulceraţii cutanate).

Trebuie evitată trauma locală timp de 5 zile după tratament, este obligatorie protecţia solară cel puţin 6 săptămâni după intervenţie (vestimentară, creme cu ecran solar ridicat, adică SPF 50+).